Les 33
(2020)

Zeilen zonder vang op het gevlucht mag je NOOIT bijleggen. Alleen of niet alleen, ALTIJD de vang erop voordat je je naar het gevlucht begeeft.

Roedketting vastmaken en bliksemafleider aankoppelen.

Aanvankelijk werd het gevlucht overheks gezet. (Minder hoog en goede waterafvoer) en naderhand werden er koperen draden langs vastgezet met een punt op het eind en een doorverbinding naar de ringleiding rond de molen.

Nee, overschakelen op aluminium is beter. De geleiding is iets minder maar de boel is veel minder diefstalgevoelig.

Door alle geleidende metalen delen met elkaar en een ringleiding met aarding te verbinden kunnen gevaarlijke spanningsverschillen worden opgeheven waardoor minder kans op kortsluiting of brand.

De kabel mag geen breuken vertonen, het rubberomhulsel mag niet gescheurd of gebarsten zijn en de aansluitingen van de kabel op de aardingsklemmen moeten goed vastzitten zonder veel gebroken draadjes.

Hou je molen zoveel mogelijk stofvrij, hou er een strikt rookverbod op na, loop een of meerdere brandrondes als er met vuur of slijpschijven wordt gewerkt, controleer de vang op temperatuur nadat er bij harde wind is gevangen, zorg voor zo weinig mogelijk rietpluimen aan de binnenkant van je rietdek (wegknippen).

Altijd alles uitschakelen bij het verlaten van de molen (hoofdschakelaar) , electrische installatie regelmatig laten keuren, geen te oude elektrische apparaten (kachels, theelichtjes etc.) gebruiken.

Als de molen eenmaal stilgezet is de vang en het bovenwiel gaan koelen met water (gevlucht vastzetten met ketting en indien mogelijk gelichte vang) Neem hiervoor alle tijd want het kan nog uren duren voordat een vang veilig is afgekoeld. Hete lagers af laten koelen en van nieuwe olie of vet voorzien.

Brandweer waarschuwen, STROOM UITSCHAKELEN en vervolgens proberen de brand met aanwezige blusapparatuur te bestrijden. Bedenk hierbij constant welk risico je loopt want EEN MOLEN IS TE VERVANGEN, MAAR JIJ BENT DAT NIET. Als de beginnende brand geen beginnende brand meer is moet je al buiten de molen zijn.

De molen stilzetten en zo mogelijk nog even het lekenkettinkje plaatsen. Vervolgens uitgebreid uitleg geven en pas als iedereen weer de bus is ingestapt de molen opnieuw aan de draai zetten.

De plaatsing van veiligheidshekken of -netten is niet alleen voor bezoekers. Ook jij kunt op een ondoordacht moment in de richting van het gevlucht lopen. De deur aan de gevluchtzijde dichthouden en vergrendelen is eveneens voor je eigen veiligheid. Gewoon doen, altijd, Pavloviaans.

Scherm draaiende wielen en assen zoveel mogelijk af, maar wel zo dat zichtbaar is wat er gebeurt.

Tijdens het opluien GEEN bezoekers in de molen of op een dusdanige afstand van de luiken dat ze veilig staan. Losbrekende zakken hebben de neiging om erg hard naar beneden te komen, blijf dus ook op afstand van de lui-opening

Met een luimat, papieren zakken kun je niet aanpikken. Ook deze zakken hebben de neiging om heel hard naar beneden te komen als de luimat niet goed recht hangt.

De steenkraan moet in goede conditie zijn, de spindel moet goed gesmeerd zijn en er moet een geleideplaat boven op de steenkraan liggen, de steenbeugels met pennen mogen niet verroest zijn en de pennen moeten redelijk passen in de steengaten. Er moet ruimte komen voor de loper met voldoende stophout zodat de vloer niet te zwaar wordt belast. Blijf buiten het draaibereik van de steenkraan en als de steen wordt gedraaid doe dat dan tillend en niet drukkend. Geen bezoekers erbij, veel te gevaarlijk.

Wijs de ouders op de gevaren en vraag ze om hun kinderen goed in de gaten te houden. Zet de molen bij twijfel stil. Laat geen kinderen onbegeleid toe op de stelling.

🔝