In de zomer is er meer verdamping, warmer en blad aan bomen, terwijl in de winter over het algemeen meer neerslag valt. ‘s Winters zal de molenaar dus vaker en langer moeten malen om te voorkomen dat het land onder water komt te staan.
Tijdens het malen zal het water vlakbij de molen lager staan dan een eind verderop de polder in. De ervaren molenaar zal om het juiste peil te bereiken wat langer doormalen omdat nadat hij is gestopt er nog water zal toestromen waardoor het juiste peil tot stand komt.
Somberaars zeggen "Always Say A Prayer" en snelle jongens "As Soon As Possible". Ik hou het op "Am Seil mitlaufendes Auffanggerät für Profi's". Maar het acroniem ASAP is inmiddels verworden tot een eigennaam. Molendag. Je bent alleen op de molen en nou is er ook nog geen wind. Maar wacht, dan kun je mooi dat niet goed hangend zeil loshalen en daarna weer netjes voordragen. Je hebt een geldig valbeschermingscertificaat. Je valbescherming is goedgekeurd en in prima staat. Je heb je gevlucht keurig afgezet, de valbescherming volgens de regels aangebracht en je in je harnas gehesen. Je hebt zelfs je helm op. Alles zit keurig volgens het boekje. Dan maar naar boven? Nee. Als je met valbeveiliging werkt moet je altijd met zijn tweeën zijn. Dit om een buddy te hebben die kijkt of je harnas wel goed zit maar die ook kan ingrijpen mocht je per ongeluk vallen. NOOIT IN JE EENTJE MET VALBEVEILIGING WERKEN.
Dat is een andere naam voor de achterkeuvelensbalk. Ook werd het wel gezegd tegen de dwarsbalk die over de keer- en weerstijl ligt op het voorkeuvelens, de voorkeuvelensbalk. De naam wordt ook gebruikt voor de balk die over de vijzelbalk ligt. Geen van deze namen staat overigens zo vermeld in het GVM materiaal.
Het is niet bij Wet verboden. Maar het zou dan gaan om zelfwerkzaamheid van een molenaar die ten koste gaat van de beroepsmolenmakers. De molenmakerij is een uitzonderlijke bedrijfstak waar continuïteit zeer belangrijk is. Ervaren molenmakers moeten hun vakkennis over kunnen dragen aan de jongere generatie. En verder zou het een vorm van oneigenlijke concurrentie zijn, waar Rob's werkgever niet blij mee zou zijn. Ik zou het niet doen, Rob!
Dit valt onder klein onderhoud en dat mag dus. Uiteraard moet de eigenaar van de molen hier wel toestemming voor geven, je kunt niet zo maar aan andermans eigendommen zaken gaan veranderen. Vaak zal de eigenaar vinden dat dit impliciet is gedaan door de molenaar te benoemen, maar het is raadzaam altijd even na te vragen.
Of de molenaar ijdel is doet er niet veel toe: spiegeltjes op het bovenwiel zijn altijd reden de molenmaker op te schakelen. Het zijn spiegelende vlakjes op het hout, onstaan door wrijving omdat de staven van de schijfloop te diep in de kammen van het bovenwiel grijpen en de voorvelg raken.
Trek in gedachten een lijn vanuit het hart van de molen door de kruipaal naar buiten. Graaf een sleuf langs die denkbeeldige lijn vanaf de te vervangen paal, dus van de molen vandaan. Trek, als je diep genoeg bent, de oude paal achterover en verwijder hem. Plaats de nieuwe paal in het vrijgekomen gat en zet hem goed. Dicht de sleuf met kleine hoeveelheden grond, maak die nat en stamp de grond laag voor laag aan.
Een rietdekker het gat zo snel mogelijk laten dichten. Verder kun je het gat tijdelijk dichten door er een jute zak of een paar lappen in te proppen. Een groter gat kun je zekeren met een paar latten. Die moeten langer zijn dan de diameter van het gat. Knoop in het midden van iedere lat een stuk touw. Steek elke lat naar buiten, leg hem horizontaal over het gat ter hoogte van een rietlat en bind de lat strak vast aan die rietlat. Het gat is dan weliswaar niet dicht maar waait ook niet meer zo makkelijk verder open. Je kunt op de latten eventueel nog een paar jute zakken nieten.