Les 31
(2025)

Het belangrijkste om te weten is wat de eigenaar met jou afspreekt, welk onderhoud door de molenaar en welk onderhoud door de schilder of molemaker gedaan moet worden.

Het aanslaan van Roewiggen en wiggen van de wielen van het gaande werk. Ook het stellen van de pen en de hals is molemakerswerk

Dit doe je wanneer je een lange droge periode hebt, en dat is meestal in de zomer.

Bij de controle op de kammen controleer je ook de wiggen van de wielen van het gaande werk. Deze mag je echter niet zelf, zonder toestemming of overleg met de molenmaker, aanslaan. Naast alle losse houten onderdelen controleren we ook andere bevestigingsmaterialen.

Als je de molen gaat verven, gebruik je die verf die in het verfsysteem is toegepast. Vraag de eigenaar welk systeem op de molen zit. Bij twijfel laat je door een schilder ondersteunen. Bij de MsMOG wordt het schilderwerk door een extern schildersbedrijf gedaan.

Je graaft haaks op de paal een sleuf van de molen ( gezien vanaf de paal) Je trekt de paal achterover in de sleuf en trekt de paal uit de sleuf. De nieuwe paal wordt in de sleuf recht op gezet en de grond in de sleuf wordt zo goed mogelijk aangestampt. De grond links en rechts en tussen de paal en de molen wordt niet geroerd (er wordt niet in gegraven).

We zetten het gevlucht altijd iets in de vreugd weg, omdat dat vriendelijker staat dan de rouw.

Het randje van dun garen om een touwuiteinde om rafelen te voorkomen noemt men een takeling.

Nee, het is niet verstandig om te gaan draaien. Alle tekenen van onweer zijn aanwezig. En moet je draaien, dan zul je veel controles op het weer moeten uitvoeren en het liefst er een AM radio bij aan hebben om ontladingen in een straal van 100 km vroegtijdig waar te kunnen nemen.

Een convergentielijn is een gebied met onweer tussen twee weertypen. De wind komt vaak van twee kanten waardoor er een onrustig gebied ( vaak vochtig) ontstaat waarin stevige buien meestal met onweer ontstaan.

🔝