Tijdslijn 98 dagen (don 6 aug 2020 ... vri 1 mei 2020)
Welkom bij de MSMOG!
ANBI goedgekeurd!De Molenstichting Midden- en Oost-Groningen is een algemeen nut beogende instelling. Wij beheren tien grote en twee kleine molens in het hart van Groningen. De MSMOG hoort daarmee tot de grootste molenbezitters van de provincie Groningen.
 
OpenBadge
OpenBadge Issuer De MSMOG verzorgt eigen opleidingen. Deze worden afgesloten met examens en een certificaat. Geslaagden krijgen een OpenBadge. Met de OpenBadge kun je overal on-line laten zien en bewijzen dat je een opleiding met succes hebt afgerond.
 
Kleurplaten!
Wat is er nu leuker dan zelf een molen kleuren? Klik op het onderstaande plaatje en u komt op een pagina waar u van elk van onze molens een kleurplaat kunt vinden. De kleurplaten zijn indertijd nog gemaakt door wijlen Lammert Groenewold ter gelegenheid van het Groninger Molenweekend.
Twaalf molens - twaalf kleurplaten
 
Blijven de zwaluwen ook nog na de 25 ste, wees voor de winter niet bang.
Leren vallen Facebook LinkedIn Twitter
Geschreven door Henk Kloepping   
zaterdag, 9 april 2016
Op de stelling leren over valbescherming Willem Huizenga van molen de Eva in Usquert en ondergetekende zijn vandaag als Groningers onder de Noordelingen te gast op molen De Zwaluw in Hasselt (Overijssel). We krijgen er les in het omgaan met valbescherming. Molenaars werken immers regelmatig in het gevlucht (wat u denkelijk "de wieken" noemt) en klimmen dan zo maar 10 meter omhoog. Val je 10 meter is dat  al een smak - maar zo'n gevlucht zit ook nog wel eens op een molen die op een hoog molenhuis staat. En dan kan het zo maar 20 meter of zelfs meer zijn. Als je dan valt..

Nou moet je ook weer niet overdrijven: zo lopen molenaars routineus het gevlucht in om zeilen voor te leggen.  Dat brengt ook een zeker risico met zich mee, maar in de molenwereld is men het er over eens dat een ervaren molenaar daar geen valbescherming voor hoeft te dragen. Maar als je langdurig in het gevlucht moet werken zoals bij het ophangen van nieuwe molenzeilen is valbescherming tegenwoordig wel degelijk vereist. 

Even een stukkie touw om je middel knopen dus? Nou nee, dat is echt niet de juiste methode:  als je dan valt scheurt dat touwtje  jou waarschijnlijk letterlijk doormidden - of het breekt en je valt alsnog.. Goede valbescherming vereist professioneel gereedschap en een grondige scholing.  Die krijgen we dan ook: onder leiding van Nicky van Oorschot van Safe Site uit Alblasserdam, die ons vanmorgen de "ins and outs" van valbescherming bijbrengt.

Zo op de eerste blik lijkt het eenvoudig. Het is ook geen "hogere wiskunde".  Maar het vergt wel heel wat voorbereiding.  Je moet eerst een 'vertikale lijn' spannen. Dat is een speciaal touw wat van boven  naar beneden over een wiek ("een end" zeggen molenaars) wordt gespannen. De molenaar beweegt zich later langs dat touw middels een aantal technische voorzieningen. Hij heeft een tuigje om (het "harnas"), wat helemaal om zijn lichaam zit en hem bij een val ruim kan dragen.  Aan dat harnas zit - op borstbeenhoogte - een stalen oog. Daar kun je letterlijk aan hangen, daar is het ruim op berekend.  Aan dat oog zit via een zogenaamde demper en een speciale bajonethaak (een "karabiner") dan een soort katrol vast.  Die loopt dan over het zojuist gespannen touw. Als je maar niet te snel beweegt rolt die "katrol" mooi met je mee naar boven of naar beneden.

Val  je nu, dan trek je de katrol  "te snel" langs het touw. Net als een autogordel blokkeert die dan en je valt dus niet verder. De schok van de val wordt door een speciale demper opgevangen.  Mooi gaat zo'n val nog steeds niet, maar je overleeft het wel. 

De morgen vliegt om: eerst moeten we een verklaring tekenen dat we (voldoende) gezond zijn, dan nog onze gegevens invullen voor op het certificaat wat we uitgereikt krijgen, en dan begint Nicky met de theorie. Een keurige presentatie, waarin wetskader en bewustwording van de gevaren centraal staan, maar waarin ook alvast het te gebruiken materiaal wordt voorgesteld en toegelicht.

Spulleboel bij vallen Vervolgens allemaal met een tas vol met dat materiaal naar buiten. Daar proberen we in het tuigje te komen - zo'n bos "riemen" is nog best onoverzichtelijk, maar na enig oefenen gaat het toch. Hoe strak moet dat ding? Nou: je moet er als man natuurlijk geen piepstem door krijgen - dan zit-ie te strak-, maar je mag de bandjes ook weer niet over je schouder kunnen trekken - dan zit-ie te los. Nicky wijst ons ook nog nadrukkelijk op het belang van lege broekzakken: stel dat je valt en je hebt die autosleutels nog in je broekzak - dat bandje van het tuigje zit er precies overheen.. auw..

Dan de kap in. Daar leren we hoe we het touw goed vast moeten maken en waar je dan op moet letten. Vervolgens gooi je het touw naar beneden - natuurlijk eerst even waarschuwend roepen naar de mannen die daar nog staan - en dan zelf naar beneden - via de trap.  Op de stelling dan nog instructie over de borging van het touw aan de onderkant en over de bevestiging van de diverse delen aan je  harnas. Helmpje op de kop - en dan.. klimmen. Met valbescherming dus. En weer naar beneden

Hoe voelt dat nou, zo'n valbescherming? "Nou, valt toch reuze mee?" vinden de mannen. Daarna ontspint zich, tijdens een prima verzorgde lunch door de dames van De Zwaluw, nog een levendige discussie hoe je nou straks in de praktijk met valbeveiliging om moet gaan. Want de aanschaf, maar ook het regelmatig laten inspecteren en op peil houden van de kennis van de gebruiker is duur. en in de molenwereld is geld schaars.  En er zijn toch ook molenaars die het maar onzin vinden, want ja, we deden het toch eeuwen zonder? 

Maar de aanwezigen zijn het eens over nut en noodzaak van deze maatregel. Het is nu aan het Gilde om samen met eigenaren wegen te vinden om valbescherming op de juiste manier verantwoord in te zetten. 

 
< Vorige   Volgende >
 

Volgende belangrijke gebeurtenis

 Groninger Wind - (C) Buienradar

 
De weersverwachting van het KNMI: vannacht zijn er in de noordwestelijke helft enkele wolkenvelden aanwezig.Verder is onbewolkt. Het blijft droog.
 


Klik op de iconen
voor recente weerkaarten
-O-