woensdag, 28 oktober 2009 |
Vrijwilligers hebben het druk. Zeker bij molenstichtingen: gewone vergaderingen, bouwvergaderingen, begeleiding bouw, foto´s maken, les geven aan nieuwe molenaars, zelf molentje draaien, brieven schrijven, nieuwsbulletins maken en naast Kolham de andere molens niet vergeten. Oh ja: bijna mijn gewone werk vergeten; dat doen we er ook nog even bij. Dan kan het even duren voordat je weer een ingeving hebt om het nieuwste nieuws over de molen van Kolham op de website te plaatsen.
Sinds het vorige bericht is er heel veel gebeurd. En van dat vele zijn (gelukkig maar) ook steeds foto´s gemaakt. Dat heeft als voordeel dat ik u nu niet zoveel met tekst hoef te vermoeien. Ook al dacht u dat misschien, toen u de introductietekst op de home-pagina las. Ondertussen is het achtkant zo goed als gereed om (letterlijk) verscheept worden. De stelling wordt deze week (ik schrijf week 44-2009) naast de molen geheel inelkaar gezet en vervolgens om het achtkant getakeld. Wel gaat eerst het restant van de verbrande molen er nog af. Het is nog niet bekend wanneer dat gebeurt, maar lang zal het niet meer duren. Ondertussen is het transport van het achtkant in voorbereiding; we moeten de benodigde vergunningen hiervoor nog in huis hebben. En ook wordt al flink gewerkt aan de kap van onze Entreprise in de werkplaats in Heiligerlee. Ziehier de totale voortgang in vogelvlucht. Hieronder kunt u meegenieten van enkele foto´s, waarbij ik volsta met het geven van een korte ondertiteling. We doen ons best om zo gauw enkele belangrijke data definitief zijn deze op de site te plaatsen. Inmiddels begrijpen we van vele kanten dat een grote groep mensen de transport- en takelwerkzaamheden niet willen missen! Kijk dus regelmatig naar onze site, want eindelijk maar toch komt het nu dichtbij... ![beschot achtkant beschot 8kant](/images/stories/jpg/LGD/20091028172509.jpg) | Aanbrengen beschot op het achtkant | ![onbekende foto onbekende foto](/images/stories/jpg/LGD/20091028172006.jpg) | Aanbrengen van eerste ademende laag | ![deklaag bitumen deklaag bitumen](/images/stories/jpg/LGD/20091028171834.jpg) | Toplaag bitumen. In de hoeken volgt nog een strook met lichtgrijze leislag, zodat het er uit gaat zien als in 1958 | ![binnenkant achtkant binnenkant achtkant](/images/stories/jpg/LGD/20091028172407.jpg) | Een voorlopige blik aan de binnenkant | ![kruivloer en overring kruivloer en overring](/images/stories/jpg/LGD/20091028172636.jpg) | Kruivloer (rechtsonder) en overring van de kap (linksboven) | ![onbekende foto onbekende foto](/images/stories/jpg/LGD/20091028172302.jpg) | Voeghouten, windpeluw en korte spruit. Voorlopig geplaatst op de overring ten gunste van correcte maatvoering | ![frezen sleuf penbalk frezen sleuf penbalk](/images/stories/jpg/LGD/20091028172343.jpg) | De sleuf voor de penbalk wordt gefreesd. Aan de zijkant van het voeghout ziet u de afschrijving voor de overring | ![onbekende foto onbekende foto](/images/stories/jpg/LGD/20091028172223.jpg) | Maken van de zwaluwstaartverbinding die de korte spruit vast positioneerd op de voeghouten | ![overzicht kap in aanbouw overzicht kap in aanbouw](/images/stories/jpg/LGD/20091028172701.jpg) | Kap in wording. De constructie wordt steeds meer herkenbaar | ![zagen hoekstijl zagen hoekstijl](/images/stories/jpg/LGD/20091028172717.jpg) | De houtverbinding van de hoekstijl wordt bijgezaagd | | | | | |