Gebruikelijk is dat het kruiwerk van de Groote Polder met reuzel wordt gesmeerd. Het is een schuifkruiwerk met voeghouten glijdend op de kruiring.
Neutenkruiwerken hebben ook een keerkuip waarin kuipneuten zitten. Deze kuipneuten moeten ook vet blijven. Dus een lik vet kan geen kwaad als de kruineuten worden gesmeerd.
Een Engels kruiwerk bestaat uit gietijzeren wielen met flenzen, die tussen twee rondgaande rails lopen. De asjes van deze wielen zo af en toe een drupje olie geven doet wonderen. Kuipneuten zijn er helemaal niet.
Let vooral op takjes en andere ongerechtigheden die op de kruibaan kunnen liggen door bijv. vogels. Hoe schoner de kruibaan hoe gemakkelijker de molen kan worden gekruid.
Keerklossen zitten vast onder de voeghouten vlak tegen de kruivloer aan. Ze zorgen ervoor dat de kap niet van de vloer kan afschuiven. Een likje vet maakt ook hier het kruien lichter
Even los van het smeren van het kruisysteem moeten ook de hals- en penlager altijd van een flinke dot reuzel worden voorzien. Taatspotten en tappen niet vergeten. In de taatspotten een dikke olie en de tappen reuzelen. Als er gemalen gaat worden ook de lagering van vijzel even controleren of er voldoende vet (reuzel) op zit
Het kan zijn dat de vang wat versleten is en de vangbalk moet worden verstoken. Tijdelijk kan een dun plankje tussen de rust en rijklamp soelaas bieden totdat de vangbalk is verstoken.
Ai, dit is ernstiger. Het kan zijn dat de voeghoutkoppen wat doorgezakt zijn, of dat de windpeluw ingezakt is, of het halslager begint te verslijten. Duidelijk is dat de bovenas lager is komen te liggen. Als het nog niet ernstig is even kijken of er een plankje tussen de rust en rijklamp kan worden weggehaald en eventueel, maar dat is veel meer werk, een kwastvrij plankje extra tussen halslager en windpeluw.
De vlagerige NW wind, de werkwind, zorgt voor zeilslag, veel kruien en zwichten en weer bijleggen . Zet de molen wat krimpend, dus onder de wind en zet ook wat minder zeil als zou kunnen. Er hoeft immers geen geld meer mee te worden verdiend. De molen zal wat minder hollerig worden en rustiger lopen. Hoe voorkom je zeilslag?
Gebruikelijk is dat er begonnen wordt met zwichten op de zwakste roede maar bij gelijke sterkte de buitenroede (verste van de askop af).