Bij het draaien maar vooral bij het vangen werken er grote krachten op de constructie, dus moet deze zwaar uitgevoerd zijn.
Tijdens het draaien beweegt het bovenhuis wat heen en weer en dit wordt wippen genoemd.
Voornamelijk omdat de onder- en bovenzetel erg dicht boven elkaar zitten.
De voegburriebalken vormen de onderzetel samen met 2 kalven en de steenburriebalken met 2 kalven de bovenzetel.
Door op de bovenzetel kruineuten aan te brengen waardoor het gewicht weer naar boven wordt verplaatst.
Stormbint zit aan de voorkant van het bovenhuis, onderdelen zijn o.a. hoekstijlen, tempelbalk, midden- of kruisbalk, borstnaald, baardschoren en voorzomer.
Meestal 4 nl. 1 voorzomer, 2 tussenzomers en 1 achterzomer. De achterzomer is langer dan de rest omdat hier de trapschoren aan vastzitten.
Deze wippen hebben hier vaak de lange schoren naar toe lopen.
Met een zware pen steekt de staartbalk in het achterste kalf van de voegburrie en hangt in een beugel aan de achterzomer.
Ze komen voor als stellingmolen, grondzeiler, graan- en kleine zaagmolen.
De slof is de onderste balk van de staart, de trapbomen komen hierop uit, evenals de trapbomen en de hangbomen.
Om het gewicht van het gevlucht op de windpeluw over te brengen op de tempelbalk.
Dit wordt voorkomen door plaatsen van korbelen, kruisschoren en weegbanden in de constructie in zowel het stormbint, het trapbint en de zijkanten.
Als versiering van de kap, maar ook (soms) zitten er een soort fluitgaten in die aangeven dat er moet worden gekruid. Verder zit er vaak een windwijzer op en/of een bliksemafleider.
Net als de standerd en wip behoort de paltrok tot de vierkante molens.
Misschien wel maar in Nederland is de paltrok alleen gebruikt als houtzaagmolen.
Cornelis Cornelisz. heeft de krukas in de molen uitgevonden waardoor er een op- en neergaande beweging mogelijk werd en de houtzaagmolen was geboren.
De molen van de vang af, het gevlucht losmaken en in de gewenste richting zetten. Tijdens het kruien zal het gevlucht langzaam draaien. Zover doorkruien dat er weer een end beneden staat. De vang opleggen en het gevlucht weer vastleggen en bliksembeveiliging erop.