Alle molens hebben een as waaraan het gevlucht is bevestigd.
Op poldermolens die een scheprad aandrijven.
Met liet metalen schenen in in de bovenas. Deze zaten zo ver van elkaar dat de volgende scheen net "pakte' als de vorige de halssteen verliet.
Met een muts is tevens het achtervlak van de pen gelagerd. Maar het is ook een dure en moeilijker te maken oplossing.
Voor een houten bovenas kwamen slechts eiken stammen met een dikte van 80 à 90 cm in aanmerking.
Het krooneind. In het worteleind zitten de vezels het dichtst op elkaar. Dat eind is het taaist en sterkst en dus het best geschikt om er de gaten voor de roeden in uit te hakken.
Bij erg zwaar vangen kan een askop van gietijzer tussen de hals en het bovenwiel afbreken en met gevlucht en al naar beneden komen. De broosheid van gietijzer is bovendien temperatuurafhankelijk. ‘s Winters, vooral bij vorst, is de kans op breuk groter. Een voordeel is dat het materiaal niet rot en splijt en erg sterk is.
Dit lager bestaat meestal uit een halssteen, gemaakt van een harde kalksteensoort, arduin. Maar ook andere materialen werden wel gebruikt, zoals pokhout of een gietijzeren of houten lagerblok met een bronzen schaal.
Bij sommige molens is die er nog, zoals bij onze molen. Hij zit dan aan de binnenkant van het waterhol, dus van voren naar achtere komt eerst de askop, dan de bovenas, daarin het waterhol en dan de kraag.
Het Dekkerlager bleek in de praktijk geen succes. De grote kwaal was, dat het lager de zware druk van de bovenas niet aankon en snel heet werd, doordat de smering te wensen overliet.
Ongeveer 20%.
De pensteen is dan niet over de volle breedte uitgehold. Het niet uitgeholde gedeelte fungeert als het ware als tegelsteen. Een dergelijke steen wordt broeksteen genoemd.
Door het grote verschil in gewicht tussen hals en pen zou de as kunnen dompen tijdens hevige windvlagen achter op het wiekenkruis. Bij dompen kantelt het gevlucht iets naar voren, waardoor de pen uit het penlager komt. Ook tijdens het vangen kan de pen omhoog of zijwaarts bewegen.
Om de rol half rond te krijgen moet de kap helemaal rond. Lo heeft er een mooi model voor gemaakt, dat je eens kunt bekijken.