Met een timmermansoog. Let op schimmels, mossen en scheuren. Trek eens aan het gevlucht en kijk hoe het zich gedraagt. Zitten wiggen los? Is het zeil netjes geklampt en niet kapot? Let op uitstekende schroeven en spijkers.
Dat is een wat rare vraag: fokwieken zijn een wiekverbetering die de trekkracht van een gevlucht vergroot. Het Oud-Hollands wieksysteem is een systeem met een hekwerk waar zeilen voor gespannen worden. Daar kunnen fokken op worden gezet, maar het kan ook prima zonder.
De vang wordt bediend met een vorm van hefboom, bijvoorbeeld een wipstok of een trommel. Men trekt aan een touw of ketting of laat het juist weer vieren.
Een luiwerk dient om graan omhoog te hijsen naar de maalzolder.
Dat kan op allerhande manieren: van binnen in de kap met een in de molenkap voor het bovenwiel in kruipollen geplaatst kruirad dat via touw (kruireep) naar krammen in de achtkantstijlen rond wordt getrokken, of bij de torenmolen met twee rondsels die via een gaffelwiel worden rondgetrokken (door 2 personen) en die op een tandwiel draaien, of via een kruirad of lier aan een buiten de molen bevestigde staart.
De standerdmolen kruit op een staak (standerd, stormpen en steenbalk) en op een zetel. De hele kast inclusief instrumenten draait. De bovenkruier heeft bovenin een kap die los op het achtkant ligt en rond kan worden gedraaid. De instrumenten staan in of bij het achtkant.
Dat ligt aan het type molen. Bij een standerd via een rondsel aan het bovenwiel en dan via steenspil en staakijzer naar de rijn. Bij andere molens via bovenwiel, bonkelaar /rondsel, koningsspil, takrad, nog een rondsel en steenspil waarin een staakijzer is gestoken naar de rijn die de loper rondtrekt.
Dat ligt aan het gevlucht. Door zeilvoering aan te passen, liertjes te (ont)spannen, gewichten aan kettingen te hangen etc.
Dan is je gevlucht wanwichtig en kan er trilling ontstaan met slijtage of breuk als gevolg. Ook is het bij minder windkracht moeilijker de molen op te zeilen. Je corrigeert dat door bijvoorbeeld de windborden (deels) te vervangen door zwaarder of lichter materiaal.